Esa Linna

Kuinka peliyritysten kannattaa lähestyä medioita

Kerroin tiistaina 31.10. 2017 Peliosuuskunta Expan Jyväskylän tilaisuudessa kokemuksiani pelijournalistina pelialasta ja erityisesti siitä, mitä aloittelevien peliyritysten kannattaa ottaa huomioon lähestyessään medioita. 

Tässä muistiinpanoistani lyhennettynä muutamia huomioita:

    • mediatiedotteet sähköpostilla – toki aitojen kirjeidenkin saaminen lämmittää ja näin voi erottua joukosta!
    • miettikää otsikko tarkoin – toimittajien pitää kiinnostua asiasta heti.
    • kirjoittakaa hyvällä suomen kielellä tiedotteet tai ostakaa viestintäpalvelua tähän tarkoitukseen. 
    • kysykää kiinnostaako medioita arvostella peliänne. Antakaa ilmaisia koodeja medioille arvosteluja varten – myös harrastemedioille, koska puskaradio on edelleen hieno juttu.
    • muistakaa, että usein toimittajilla on niin paljon pelejä arvostelussa, ettei aina tärppää – varsinkin kun suuri(n) osa tekee pelijournoilua harrastuksena.
    • jos mahdollista, järjestäkää medioille pelisessioita
  • ystävällisyys huolimatta median koosta – Suomi on pieni maa, joten huonot kokemukset muistetaan ja juttu kulkee (puskaradion huonompi puoli) Oma aiheensa on sitten pelifirmojen näkyvyys messuilla ja muissa alan tapahtumissa, josta lisää joskus.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *