Kerroin tiistaina 31.10. 2017 Peliosuuskunta Expan Jyväskylän tilaisuudessa kokemuksiani pelijournalistina pelialasta ja erityisesti siitä, mitä aloittelevien peliyritysten kannattaa ottaa huomioon lähestyessään medioita.
Tässä muistiinpanoistani lyhennettynä muutamia huomioita:
-
- mediatiedotteet sähköpostilla – toki aitojen kirjeidenkin saaminen lämmittää ja näin voi erottua joukosta!
-
- miettikää otsikko tarkoin – toimittajien pitää kiinnostua asiasta heti.
-
- kirjoittakaa hyvällä suomen kielellä tiedotteet tai ostakaa viestintäpalvelua tähän tarkoitukseen.
-
- kysykää kiinnostaako medioita arvostella peliänne. Antakaa ilmaisia koodeja medioille arvosteluja varten – myös harrastemedioille, koska puskaradio on edelleen hieno juttu.
-
- muistakaa, että usein toimittajilla on niin paljon pelejä arvostelussa, ettei aina tärppää – varsinkin kun suuri(n) osa tekee pelijournoilua harrastuksena.
-
- jos mahdollista, järjestäkää medioille pelisessioita
- ystävällisyys huolimatta median koosta – Suomi on pieni maa, joten huonot kokemukset muistetaan ja juttu kulkee (puskaradion huonompi puoli) Oma aiheensa on sitten pelifirmojen näkyvyys messuilla ja muissa alan tapahtumissa, josta lisää joskus.